Hongarije - Boedapest

Vlag Hongarije

Hongarije - Stedentrip Boedapest

Februari 2012

In februari 2012 vertrokken wij naar Hongarije, Boedapest.

Wij waren nog niet eerder in dit land geweest, dus ook niet in de hoofdstad Boedapest. Afgaande op goede

verhalen over een prachtige stad, hebben we tickets geboekt en een hotel voor deze stad.

Dit keer geen grote reis, maar wel een leuke bestemming. Het voormalig oostblok heeft altijd iets aparts. Nog

niet lang geleden was het oostblok niet toegankelijk, of in ieder geval moeilijk in te komen. Tegenwoordig

gaat dat allemaal een stuk makkelijker. Hongarije is daar een goed voorbeeld van. Met een hoofdstad als

Boedapest, een international festival als Sziget en een vakantiebestemming als het Balatonmeer is Hongarije,

en dan met name Boedapest, een bestemming die de laatste jaren steeds meer aan populariteit wint

Reden te meer om een bezoek te brengen aan dit land, en dan met name aan deze, achteraf gezien,

prachtige stad.

Travel on!

Off we go, again...

En dan was daar weer die dag... Eindelijk weer op vakantie!

De eerste etappe bracht ons naar Schiphol. We waren mooi op tijd. We hebben nog lekker kunnen eten en ontspannen tot dat de vlucht vertrok. We hadden een directe vlucht van Amsterdam naar Boedapest.

Aangekomen op de luchthaven van Boedapest namen we een taxi richting ons hotel, hartje Boedapest aan de bekende winkel en autoloze straat Vatci Utca.

We waren nog niet eerder in dit land geweest. En dus ook niet in Boedapest. Zoals gezegd namen we een taxi richting stad en ons hotel. Onderweg naar ons hotel keken we onze ogen uit, oude communistische gebouwen en oude grote fabriek-complexen kwamen voorbij. Dit belooft wat dachten we...

Echter, zou later blijken, is dit communistische landschap geen voorbode voor de stad Boedapest.

Boedapest

Na een redelijk korte vlucht kwamen we later op de avond aan in ons hotel, we richtten we onze kamer in met onze spullen. We namen een douche om even te ontspannen en op te frissen, en vervolgens gingen we een stukje Boedapest ontdekken.

We besloten om, na een reisdag, vroeg ons bed in te gaan. Zo doende zouden we de volgende dag fit genoeg zijn om de stad Boedapest te ontdekken. De dag dat we aankwamen was het niet erg warm. Natuurlijk was het februari, maar qua temperatuur viel het toch wel mee

Na een goede nachtrust zijn we, bij tijds, de stad in gegaan. Lekker lopen en kijken waar je tegen aan loopt. Een nieuwe stad, nieuwe ontdekkingen.

Toen we wakker werden en uit het raam keken was alles wit. De stad zag er sprookjesachtig uit. We kleedden ons warm aan en gingen op pad.

Vanuit ons hotel liepen we de hoofdstraat uit richting het centrum. Dit was, tot het centrum, ongeveer 20 minuten lopen. We waren wel een beetje verrast door de sneeuw, maar dit maakte alles wel een stuk mooier.

Vanuit het centrale plein loop je binnen enkele minuten naar de rivier de Donau. Deze rivier is de natuurlijke grens tussen Boeda en Pest. Vanaf hier zijn er meerdere bruggen en vanaf de rivier heb je een heel mooi uitzicht over de burcht aan de andere kant van de oever.

Aan de andere kant van de rivier kun je naar boven lopoen richting de burcht en het kasteel. We maakten gebruik van het treintje, dat bracht ons direct boven en dat scheelde een wandeltocht naar boven.

Vanaf de berg heb je een fantastisch uitzicht over de stad. Door de sneeuw hadden we echt een prachtige middag. Het is toch altijd een ander gezicht of ervaring, wanneer alles bedekt is

met een laagje sneeuw.

Eenmaal op de berg moet je ook terug. Dit was echter geen straf. Door de sneeuw zag

het besneeuwde parker echt sprookjesachtig uit. En het uitzicht was eigenlik continu prachtig.

Na een toch wel vlotte wandeling naar beneden, door het besneeuwde park, kwamen we weer bij de rivier de Donau aan. Nog steeds dreven er veel ijsschotsen en is het uitzicht vanaf de brug(gen)

erg mooi.

De volgende dag sneeuwde het niet meer. De zon scheen volop en het was een prachtige zonnige winterdag. We besloten dan ook om na het ontbijt weer de stad in te gaan. We liepen de Vatci Utca helemaal af naar het centrum.