Frankrijk, Andorra en Spanje

Vlag Andorra

FRANKRIJK, ANDORRA en SPANJE - Roadtrip

augustus 2013

In de zomer van 2013 vertrokken wij voor een roadtrip van bijna vier weken naar Zuid-West Europa.

We hadden de route van te voren uitgestippeld en het plan was om van huis uit richting

Parijs te rijden. Parijs is natuurlijk een wereldstad, maar we waren er beiden nog niet eerder

geweest. Dit zou dus een mooie eerste stop zijn. Vervolgens trokken we verder zuidwaarts

naar Montpellier.

Frankrijk en Spanje zijn bekend, er is echter een piepklein landje dat tussen deze landen

ligt ingeklemd waar we allebei nog nooit waren geeest; Andorra. Dus reden we vanuit Frankrijk

naar Andorra, om dit kleine land te verkennen.

Na een aantal dagen in Andorra zouden we richting Spanje gaan. In Barcelona troffen we onze

vrienden Wouter en Anouk die een weekend trip in deze stad hadden gepland. Vervolgens

trokken we verder naar het zuiden, richting onze eindbestemming Moraira.

Travel on!

Off we go, again...

En dan was daar weer die dag... Eindelijk weer op reis!

De eerste etappe zou ons naar Parijs brengen. We stapten in de auto, alles ingepakt, en gingen op pad.

Na ongeveer 1 minuut en 25 seconden hadden we onze "eerste" stop. Koffie drinken bij onze vriendinnen

Elke en Lina.

Na een gezellige stop gingen we dan echt richting Parijs. De reis ging voorspoedig, al hadden we

onderweg enorm veel regen. Als dit maar geen voorbode zou zijn voor de rest van de vakantie. Na een

uur of vijf rijden, inclusief een korte stop, kwamen we aan bij het Ibis hotel in de wijk Montmartre.

Parijs

In Parijs verbleven we in het Ibis Paris Montmartre hotel. Zoals we al hadden gehoord is het normaal dat de hotelkamers in Parijs niet zijn gebouwd om je lekker vrij rond te kunnen bewegen. Dus ook wij hadden een kamer die vol was zodra de koffer in de kamer was gezet...

Maakt natuurlijk niet veel uit, we zouden toch niet veel op de kamer zijn. Het Ibis hotel ligt in het 18e arrondisement, ook wel de kunstenaarswijk. Wij hadden hier speciaal voor gekozen vanwege de ligging. Leuke bezienswaardigheden die hier in de buurt liggen zijn onder andere de Moulin Rouge en de Sacre Couer.

In de loop der jaren is gebleken dat de hop-on-hop-off-bus eigenlijk een prima vervoersmiddel is tijdens stedentrips. Daarom namen we ook deze keer de bus om ditmaal

Parijs te ontdekken.

Natuurlijk is deze vorm van vervoer de meest

toeristische, maar wanneer je niet heel erg veel tijd

hebt is dit de beste manier om in ieder geval de hoogte-

punten van een bestemming te zien.

Hier links zie je enkele foto's van de wereldberoemde

Moulin Rouge en de Sacre Couer.Vanaf de Sacre Couer heb je trouwens een prachtig uitzicht over Parijs.

In de wijk Montmartre zit ook het Hard Rock Cafe Parijs. Uiteraard hebben we even een bezoek gebracht. Deze ontbrak nog op de lijst en hebben we bij deze dus af kunnen vinken.

Nadat we op de weg naar Parijs voor een jaar regen hadden gehad, waren de weergoden ons nu beter gezind. Eerlijk gezegd iets te goed... Tijdens ons verblijf in Parijs tikte de thermometer de 40 graden aan. Nu hebben wij over het algemeen nooit zo heel veel last van warmte, maar als je in een open bus zit met constant die warme zon op je hoofd, daar wordt natuurlijk niemand vrolijk van.

Neemt niet weg dat we toch een hoop hebben gezien

van deze, toch wel, prachtige stad. Een ander bekend bouwwerk tijdens de hop-on-hop-off tour was

bijvoorbeeld Het Louvre. Vanwege de lange

wachtrijen en de korte tijd die we hadden in Parijs

zijn we niet naar binnen geweest.

Hier rechts enkele foto's vanuit de hop-on-hop-off bus

van het Louvre.

Een kleine tip, wanneer je naar het Louvre wil, zorg dan dat je er al vroeg in de morgen bij bent, de rijen kunnen, zeker in het hoogseizoen, erg lang zijn.

En dan is er natuurlijk de Eiffeltoren. Je kunt niet naar Parijs gaan zonder een bezoek te brengen aan de Eiffeltoren. Dat zou net zoiets zijn als naar New York gaan en niet naar het Vrijheidsbeeld, of naar Cairo gaan en niet naar de Pyramides, of naar Dubai gaan en niet naar de Burj al Arab, of naar Katwijk gaan en De Bomschuit links laten liggen...

Waar je eigenlijk ook niet omheen kan in parjis zijn de Champs Elysee en de Arche de Triomphe. Nog meer iconen van Parijs. Ook hier hier kun je niet zomaar onopgemerkt voorbij gaan.

Arche de Triomph op de Champs Elysee
Arche de Triomph

Montpellier

Tijd om weer verder te reizen. Montpellier zou onze volgende bestemming zijn. Er zijn natuurlijk meerdere plaatsen in Zuid-Frankrijk waar je kunt stoppen, maar Montpellier waren we nog niet eerder geweest en we hadden gelezen dat dit een leuke stad is om een dagje te verblijven.

Op voorhand hadden we al een hotel geboekt. We verbleven in het Courtyard by Marriott Hotel.

Het hotel zelf ligt net buiten het centrum en met de tram is het slechts vijf a tien minuten rijden en dan ben je midden in het oude centrum. Toen wij hier verbleven was het Courtyard by Marriott

hotel net een jaar open. Echt een aanrader, niet goedkoop, maar ruime luxe kamers en zoals gezegd

alles helemaal nieuw.

Montpellier zelf is een leuke stad, althans, wij zijn alleen in het oude centrum geweest en hebben ons er prima vermaakt. Vanaf het centrale plein heb je een mooi overzicht van alle oude gebouwen en duik je zo een van de straatjes in met leuke winkeltjes en terrasjes.

Montpellier heeft ook een heel nieuw gedeelte met een shopping mall waar je alle bekende merken kunt vinden, dit gedeelte ligt niet in het oude centrum, je kan er wel gemakkelijk met de tram komen.

Carcassonne

Eeeeeeeen door... Na een dag in een super hotel in Montpellier trokken we verder zuidwaarts. Via

internet hadden we gelezen dat wanneer je zuidwaarts gaat, en in de buurt bent, het zeer de moeite

waard is om een bezoek aan Carcassonne te brengen.

Een oud middeleeuws stadje waarvan de stadskern / burcht bijna nog helemaal in tact is gebleven.

Eerlijk gezegd hadden we nog nooit van Carcassonne gehoord en bij toeval over deze stad gelezen. Achteraf kunnen we zeggen dat we blij zijn dat we hier een stop hebben gemaakt. Prachtig. Je waant je echt een paar honderd jaar terug (even niet naar alle commercie kijken).

Carcassonne ligt tussen Montpellier en Toulouse in

en als je in de buurt bent dan is het vanaf de snelweg makkelijk aan te rijden.

Het is er wel erg toeristisch, wij waren hier in augustus,

maar als je daar doorheen kijkt dan ademt het alleen maar geschiedenis.

Er zijn maar weinig plekken die ik heb gezien die

zo goed bewaard zijn gebleven. Je kunt er heerlijk

ronddolen in de vele straatjes en er zijn erg veel

restaurantjes waar je op krachten kunt komen voor

de doorreis. Wij zijn na een stop van een paar uurtjes doorgereden.

Andorra la Vella

En weer een vinkje... Weer een land! Andorra, klein maar erg leuk.

Vanuit Carcassonne, Frankrijk, trokken we verder zuidelijk richting Andorra. Je weet dat het een

klein land is, maar toch een land dat je niet kent. We gaan het gewoon 'proberen' en we zien wel.

De weg naar Andorra toe is gewoon prachtig. Dwars door de Pyreneeen. Bergen alom en schitterende vergezichten. Alleen daarom al is een bezoek aan Andorra de moeite waard. Over het algemeen is

Andorra in komen geen probleem. Eruit, en dan met name richting Frankrijk, schijnt lastig te zijjn.

Dit komt hoofdzakelijk doordat je in Andorra tax-free kunt shoppen. Spanje inkomen schijnt makkelijker te zijn.

In Andorra la Vella verbleven wij in het Acta Art Hotel. Prima hotel, niks mis mee. De kamers zijn zeer

ruim alleen wel een beetje gedateerd. Vanuit het hotel is het ongeveer vijf minuten lopen en dan ben je

in het centrum. Maar dat is het in Andorra la Vella al snel, de stad/dorp is niet groot en alles is op loop

afstand.

Hoofdstad Andorra la Vella zelf ligt ingeklemd tussen de bergen en is een shop-walhalla. Alle

bekende merken zijn vertegenwoordigd en zoals gezegd, je bent nooit lang aan het wandelen om ergens te komen. Restaurants, shopping malls, kunst en cultuur, alles is aanwezig in deze kleine grote stad.

Wij waren hier dus in augustus, maar je merkt aan alles dat deze stad, en eigenlijk het hele land, is

ingericht voor de wintersport. Alle voorzieningen daarvoor zijn aanwezig. We zagen op weg naar de hoofdstad veel grote hotel in de buurt van de ski gebieden, echter waren deze allemaal dicht en alleen op in de wintermaanden.

Neemt niet weg dat een bezoek in de zomer meer dan de moeite waard is.

Ondanks dat we maar kort in Andorra zijn geweest, heeft Andorra toch wel indruk op ons gemaakt.

Het is echt een leuk land en de hoofdstad is gewoon erg ontspannen.

We zullen hier niet vaak terugkomen, maar we kunnen deze bestemming zeker aan raden .

Tijd om door te reizen...

Barcelona

Vanuit Andorra la Vella is het slechts anderhalf a twee uur rijden naar Barcelona.

We gaan richting Barcelona. In Barcelona hebben we afgesproken met Wouter en Anouk. Onze

vrienden hebben een weekend Barcelona gepland precies op het moment dat wij daar zijn. We hebben

er zin in!!

Net als op de heen weg, is ook de weg uit Andorra prachtig.

De uitlopers van de Pyreneeen zorgen voor prachtige Kodak momenten.

Ditmaal een klein stukje rijden en we zijn op onze bestemming: Barcelona.

Barcelona is echt zo'n stad waarvan iedereen altijd zegt: "Ben je daar nog niet geweest???"

En die vraag is eigenlijk ook wel terecht. Barcelona is in twee woorden: Echt Chill! De stad heeft

van alles te bieden; Heerlijk eten, fantastische architectuur en cultuur, stranden en een top klimaat. In Barcelona verbleven wij in het Acta Mimic hotel. Dit hotel ligt net achter de Ramblas en is een prima uitvalsbasis om de stad te verkennen.

Zoals vaker pakten wij ook hier al snel de hop-on-hop-off bus. Samen met onze vrienden gaan we de stad verkennen.

We stapten in bij het Columbus monument (zie foto hierboven) en vertrokken richting het Olympisch dorp. Eerlijkheidshalve heeft het Olympisch dorp, boven op de berg en uitkijkend over de stad, niet een dusdanige aantrekkingkracht om uit te stappen. We blijven zitten en tuffen rustig door de stad, het weer is heerlijk en alles gaat tranquilo...

Casa Mila, Gaudi

De eerste keer dat we de bus verlieten was bij Casa Mila.

Een van de (vele) bekende architectonische hoogstandjes van Antoni Gaudi die je Barcelona kunt vinden.

Het is gebouwd tussen 1906-1912 en is misschien beter bekend als La Pedrera.

Het werk van Gaudi staat bekend om de ronde vormen, ook in dit gebouw is dat goed te zien.

Anouk, Wouter en Amber

Ook de Sagrada Familia is er een die je niet kan missen tijdens een bezoek aan Barcelona. Aan deze kathedraal wordt al gebouwd sinds dat met de bouw is begonnen in 1882.

De kathedraal is uniek in de wereld en ziet er prachtig uit, ondanks dat hij nog (lang) niet klaar is en dat zal, gezien de vele stijgers, ook nog wel even duren ook.

Wanneer je een bezoek brengt aan de Sagrada Familia, houdt er dan rekening mee dat je waarschijnlijk niet de enige bent. Het kan er, zeker in de zomer, bizar druk zijn. Uren wachten om binnen te kijken is meer regel dan uitzondering.

Wanneer je de Ramblas van Barcelona als uitgangspunt neemt dan kun je enerzijds richting Placa de Catalunya lopen en anderzijds naar de jachthaven en het strand.

Placa de Catalunya is zo'n beetje het belangrijkste plein van Barcelona, het verbindt meerdere delen van de stad met elkaar en is, zoals op de foto hierboven te zien, herkenbaar door de grote fontein en de vele winkels, hotels en restaurants die aan die plein gevestigd zijn.

Als je de Ramblas de andere kant afloopt kom je uit bij het Columbus monument en bij de jachthaven. Achter de jachthaven is het strand te vinden. Denk nou niet dat je daar lekker een dagje op het strand kan chillen, je kunt er letterlijk over de mensen lopen... Ongelooflijk druk en het zeewater is vuil! Wil je toch naar het strand, ga dan iets richting het noorden. Hier vindt je meerdere stranden en lang niet zo druk als die in het centrum.

Parc Guell is wellicht het bekendste bouwwerk van Antoni Gaudi. Het park is ruim opgezet en fraai ingericht met de kenmerkende ronde vormen en vele mozaiken.

Eigenlijk is Park Guell een grote tuin met architectonische elementen. Het is gebouwd op een heuvel en het uitzicht over de stad (en op de achtergrond de Mideelandse Zee) is prachtig.

In 1900 werd begonnen met de aanleg van het park en de uiteindelijke bouw duurde tot 1914. Daarnaast valt Parc Guell onder UNESCO werelderfgoed en is het een van de grootste architectonische 'sites' van Zuid-Europa.

Als verrassing voor Ambers verjaardag hadden Wouter en Anouk champagne geregeld in het Hotel 1898. In dit oude hotel, midden op de Ramblas van Barcelona is een dakterras met cocktail bar. Zoals op de foto's hierboven te zien, het uitzicht over de stad is weergaloos en relaxen op een van de ligbanken is ook niet echt een probleem.

Moraira

We laten Barcelona achter ons en zetten weer koers naar het zuiden. Onze bestemming: Moraira. Moraira is een klein dorpje aan de Middelandse Zee en ligt grofweg tussen Valencia en Benidorm. We verbleven er in het appartement van Opa.

Het originele plan was om helemaal naar het zuiden van Spanje te rijden, maar we besloten om de reis iets in te korten zodat we meer tijd hadden om ook te chillen. Moraira zou dan ook onze 'eindbestemming' zijn. Na Frankrijk, Andorra en Barcelona besloten we dus om hier lekker een lange week te ontspannen. We hebben dan ook vooral niks gedaan. Overdag op het strand liggen en een beetje zwemmen. In de avonden lekker uiteten en chillen op het balkon of door het dorpje slenteren.

Wel hebben we tijdens ons verblijf in Moraira een paar dagtripjes gemaakt. Zo zijn we bijvoorbeeld naar Calpe en Guadalest geweest, en hebben we een dag (city)trip gemaakt naar Valencia, de derde stad van Spanje na Madrid en Barcelona.

Ook in Moraira kwamen we trouwens bekenden tegen. We hebben gezellig opgetrokken met Pim, Nicole, Rowan en Michel, familie van Laurens.

Calpe

Net even ten zuiden van Moraira ligt Calpe. Vanuit Moraira herkenbaar aan de grote rots (Ifach) die op de punt van de stad uitsteekt in de Middelandse Zee. Het is er natuurlijk toeristisch en eigenlijk vonde wij Calpe niet echt de moeite waard. Het strand is prima en de uit zee stekende rots is leuk om te zien, maar dan heb je eigenlijk het meest spectaculaire wel gehad...

In Calpe hebben we gegeten tussen de middag, maar direct daarna toch weer terug gegaan naar Moraira. Calpe is leuk, maar toch echt te toeristisch en het is wat ons betreft eigenlijk een doorsnee Spaanse badplaats

Valencia

Vanuit Moraira is het ongeveer een uur rijden naar Valencia.

Ik ben zelf meerdere keren in Moraira en omgeving geweest, maar nog nooit in Valencia. Toch bleek dit een hele mooie stad te zijn.

Dus hadden we besloten om een dagtrip naar deze grote stad te maken.

Helaas haden we ons een beetje verkeken op de Spaanse gebruiken: Siesta...

Niemand in de stad...

Oude centrum, Valencia

We begonnen onze tocht door Valencia in de Mercado Central (centrale markt). Deze oude markt is gevestigd in een heel oud gebouw en biedt een keur aan etenswaren en dan met name hammen (Jamon).

Nadat we de markt bezocht hadden zijn we verder naar het centrum gelopen. In eerste instantie waren we niet echt verdwaald, maar waar we precies waren wisten we ook niet echt... na een beetje rondvragen, niet iedereen sliep, bleek dat we slechts een straat van het centrum verwijderd waren...

De oude binnenstad van Valencia is inderdaad erg mooi. Veel oude en grote gebouwen sieren de binnenstad en met het heerlijke weer en de gezellige eettentjes is het goed toeven in deze leuke stad.

Valencia heeft echter ook een heel moderne kant. Helaas hadden we niet genoeg tijd om deze kant te bezoeken, maar als je wil schijnt "Ciudad de las artes y Ciencias" zeer de moeite waard te zijn. Hier vind je hypermoderne gebouwen, waaronder enkele musea.

Guadalest

Op ongeveer een uur rijden vanuit Moraira ligt Guadalest, een klein bergdorpje. We vertrokken in zuidelijke richting naar Benidorm en ter hoogte van deze badplaats trokken we de bergen in. Via allerlei slingerweggetjes kwamen we aan in Guadalest.

El Castell de Guadalest

Guadalest heeft ongeveer 200 inwoners en is daarmee maar een klein bergdorpje. Toch trekt dit plaatsje zo´n 2 miljoen bezoekers per jaar. Je kunt er dan ook vanuit gaan dat je bij een bezoek een hoop toeristen tegenkomt. Houdt er dan ook rekening mee dat wanneer je vroeg in de ochtend komt, er meer kans op een parkeerplaatst is. Parkeerruimte is redelijk schaars.

De belangrijkste bezienswaardigheden zijn de vesting boven op de berg en het schilderachtig blauwe stuwmeer dat ingeklemd ligt tussen de omliggen de bergen.

Vanaf de parkeerplaats liepen we langs winkeltjes met souvenirs en restaurantjes, via een trappenstelsel omhoog richting de vesting. Boven aangekomen vind je nog meer winkeltjes en eettentjes, maar bovenal een prachtig uitzicht over de omliggende bergen en het meer.

Nadat we Guadalest hadden bezocht besloten we om te kijken bij het meer zelf.

We namen de route via Benimantell, via steile, zeer smalle straatjes lukte het om beneden te komen. We reden via een verlaten weggetje helemaal riondom het meer.

De uitzichten waren echt prachtig. We stopten enkele keren om foto´s te maken en uiteindelijk kwamen we bij een klein paadje uit dat direct naar het meer leidde.

Uiteindelijk hebben we hier nog even wat in de zon gelegen en Amber heeft ook nog in het meer gezwommen.

Reynes & Ceret

De vakantie begint na bijna drie weken zijn einde te naderen. We gaan weer op reis en laten Spanje achter ons. We hebben twee dagen eerder de terugroute enigzins omgegooid. Het plan was om te overnachten in Perpignan, Dijon en uiteindelijk door te rijden naar Nederland.

We besloten een kasteel hotel te boeken midden in de Pyreneen, in het plaatsje Reynes, net over de Spaans - Franse grens. De familie die het hotel runt bleek uitermate vriendelijk en probeerde waar kon een praatje te maken of aan onze wensen te voldoen. Daarnaast was de omgeving fantastisch, midden in de bergen.

Uitzicht over de Pyreneeen, Hotel Castel du Vila, Reynes

Op enkele minuten rijden van ons verblijf in Reynes ligt het kunstenaarsdorpje Ceret. Het was al wat later op de avond, maar we moesten nog eten. Op aanraden van de eigenaar van ons hotel, er was niet veel bij ons hotel in de buurt, zijn we richting Ceret gereden. Het was er niet druk, nu waren we er ook pas laat op de avond, maar Ceret maakte een positieve indruk. Het is niet groot, maar wel pitoresk. De kern van dit dorp doet eigenlijk een beetje middeleeuws aan. We kunnen ons indenken dat het hier op een mooie dag goed toeven is.

Le Chesnay

In Le Chesnay zou onze laatste overnachting van deze vakantie zijn. We hadden voor dit voorstadje van Parijs gekozen vanwege de ligging naast Versaille. We sliepen wederom bij mensen thuis, dit was de vorige keer goed bevallen.

We zouden de volgende ochtend naar het paleis van Versaille gaan. Echter hadden we ons er niet genoeg in verdiept. Ten eerste was het weer ons niet goed gezind, het regende en was een stuk frisser dan we gewend waren de afgelopen weken. Daarnaast waren we, natuurlijk, niet de enige. Enorme rijen hebben ons toen doen besluiten om direct de weg naar huis te hervatten. We zouden, om de vakantie af te sluiten, nog wel lunchen in het Hard Rock Cafe Brussel.

Brussel

Grote Markt, Brussel

Vanuit Parijs naar Nederland werd het weer steeds minder. Brussel was een een mooie gelegenheid om even te stoppen en een hamburgertje te eten bij het Hard Rock Cafe. Daarna weer door naar huis. De reis zit er op maar we zijn weer een mooie ervaring rijker!!