Indonesië - Bali

Vlag Bali

Indonesie - Ontspannen op Bali

September/Oktober 2011

In september 2011 vertrokken wij naar Bali, Indonesie. We hadden voor deze reis van te voren alles geboekt.

Aangezien Laurens al eerder op Bali was geweest hadden we besloten om een ticket te boeken en een hotel voor

de volle drie weken. Vanuit het hotel zouden we relaxen op het strand en enkele dagtours maken. De planning

was dan ook om vooral veel te ontspannen en niet al te veel te ondernemen.

We kozen voor de badplaats Kuta. Dit is een bruissende stad direct aan het strand en wereldberoemd vanwege

de golven en dus golfsurfen. Bali staat bekend als een van de beste surfspots ter wereld. Dat het er druk

kan zijn wisten we van tevoren, we hebben dan ook bewust voor Kuta gekozen.

Tijdens onze reis verbleven we in het Hard Rock Hotel Bali. Dit fantastische hotel beschikt over een immens

groot zwembad en is gelegen in het centrum van Kuta, direct aan het strand.

Off we go, again...

En dan was daar weer die dag... Eindelijk weer op reis!

De eerste etappe bracht ons naar Schiphol. Het makkelijkste gedeelte van de reis naar Bali. Zoals, eigenlijk,

altijd ging alles op Schiphol soepeltjes.

Toen kwam het langste gedeelte van de reis, Amsterdam-Singapore. De vlucht ging rechtstreeks en alles verliep goed, het is alleen een vrij lange zit. Op Singapore, Changi Airport, hadden we een tussenstop van een uur. Vliegtuig uit, vliegtuig in.

Het laatste gedeelte van deze lange tocht, Singapore-Denpasar (Bali) is vergeleken met het eerste deel kort. Uiteindelijk komen we na een reis van 17 uur aan op onze bestemming: Bali.

Houd er rekening mee dat het verkrijgen van een visum, ter plaatse te regelen, even kan duren.

Kuta

Nadat we door de de taxi bij het Hard Rock Hotel waren afgezet, bleek op onze kamer dat de koffer van Amber verwisseld was met die van iemand anders uit de taxibus. Na wat heen en weer gebeld te hebben, konden we de koffers omruilen en kon de vakantie echt beginnen.

Het was al laat op de avond en we waren redelijk vermoeid, maar een ijskoude Bintang

in het Hard Rock Cafe deed wonderen!!

Bintang in het Hard Rock Cafe Bali

We grepen de eerste dag aan om gelijk iets aan onze kleur te doen. Het weer was goed, de gemiddelde temperatuur ligt rond de 30 graden, dus ook toen wij er waren. Na een goede nachtrust en prima ontbijt, zijn we gelijk naar het strand gegaan. Na een wandeling van ongeveer 1 minuut kwamen we aan op het heerlijke strand van Kuta.

Zoals gezegd is Kuta het bruissende, toeristische gedeelte van Bali.

Als je je daar van tevoren op in stelt zul je merken dat ook Kuta heel ontspannen kan zijn.

Natuurlijk zijn er drukke winkelstraten, veel verkeer en een bruissend uitgaansleven.

Maar ook pitoreske straatjes als Poppies Lane 1 en Poppies Lane 2 en uitgerekte stranden om heerlijk te relaxen.

De eerste dagen op Bali wisselden we een beetje af met chillen op het strand en loungen bij het zwembad van het Hotel. Gelukkig ging ons dat goed af!

Zoal als we al eerder vermeldden heeft het Hard Rock Hotel een immens groot zwembad. Er wordt de hele dag muziek gedraaid, er is een groot restaurant en het zembad heeft allerlei bizarre vormen. Watervallen, glijbanen en ligstoelen in het water maken het er erg aangenaam.

Elke keer wanneer we op het strand belandden, eind ochtend of laat in de middag, bijna altijd bleven we tot lang na zonsondergang op het strand.

De zonsondergang trekt trouwens veel bekijks. Elke dag stroomt het strand vol met mensen die de zonsondergang, onder het genot van koude Bintang, willen zien.

En we moeten toegeven, het blijft elke keer weer prachtig om de zon in de zee te zien zakken.

In het begin waren we altijd met zijn tweeen op het strand, later zouden we met een vaste groep op het strand verblijven.

Sanur

Sanur is na Kuta de de grootste/belangrijkste badplaats van Bali. Desalniettemin is Sanur een wereld van verschil in vergelijking met Kuta. Sanur doet veel rustiger aan en is eigenlijk niet heel veel meer dan een lange weg met aan weerszijden hotels, winkels en restaurants. Een bruissend uitgaansleven zoals Kuta dat zul je hier niet snel vinden.

In Sanur kun je echt bij komen. Echte drukte vind je hier niet . In

de avond kun je heerlijk wandelen en eten in de vele eettentjes.

In de ochtend zie je nog regelmatig visser op het strand en varend voor de kust.

Het was voor ons samen de eerste keer dat we op Bali waren. Laurens was al een keer eerder geweest in 2002.

Hij verbleef toen in Sanur en aangezien deze plaats niet heel groot is besloten we om het Hotel waar hij toen verbleef op te zoeken.

We hadden het snel gevonden en er bleek eigenlijk niet zo heel veel veranderd. Zelfs de namen van de taxi chauffeurs bij het hotel waren al die tijd niet veranderd.

Helaas was de 'prive' chauffeur van toen vrij, wellicht hadden we anders een leuk praatje kunnen maken.

Toch leuk om weer even geweest te zijn.

Nadat we lekker hadden geluncht en een bakje koffie hadden gedaan lieten we Sanur weer voor wat het was. We namen een taxi terug naar Kuta, tijd voor het strand.

Kuta

Ondertussen ging het gewone leven rustig verder. Beetje bij het zwembad hangen, beetje op het strand chillen, Bintangetje hier, Bintangetje daar... We vermaakten ons prima.

Het strand van Kuta bestaat uit een enorme baai en een mooi zandstrand. De straat en het strand worden gescheiden door palmbomen. Deze palmbomen zoom biedt, en dan zeker overdag wanneer het erg warm kan zijn, mooie schaduwplekken.

Tussen al deze palmbomen vind je de "strandtenten". Deze strandtenten zijn echter niet meer dan een koelbox en wat plastic tuinstoelen. Wanneer je hier langs loopt wordt je continu gevraagd om een biertje te komen drinken op het terras van de uitbater.

Zo liepen wij op een avond ook langs al deze strandtentjes en na een paar keer de uitnodiging in de wind te hebben geslagen besloten we om toch een biertje te doen. De rest van de vakantie hebben we eigenlijk doorgebracht bij deze zelfde strandtent.

Eigenlijk direct nadat we gingen zitten en een slok van onze Bintang namen kwam er een jongen naast ons zitten die ook een biertje kwam doen. We raakten aan de praat. De jongen, Dani, bleek uit Spanje te komen en had een Nederlandse moeder. Hij sprak zelfs redelijk tot goed Nederlands.

Later schoof er ook een Australisch stel aan. Ook met Laura en Ric konden we het goed vinden, ondanks hun zware Australische accent hebben we erg gelachen die avond.

Tot slot kwamen er ook nog twee Nederlandse meiden bij, Danique en Carmelina.

Met deze groep hebben we eigenlijk de rest van de vakantie opgetrokken. Vaak spraken we af om op het strand te chillen of om in de avonden te gaan stappen

Uluwatu

Na enkele dagen relaxen op het strand hadden we weer een dagtripje gepland. Deze keer namen we een taxi naar het meest zuidelijk punt van Bali, de tempel van Uluwatu. Deze prachtige tempel torent hoog boven de brekende golven uit en is gebouwd boven op een klif, vanwaar je een waanzinng mooi uitzicht over de oceaan hebt.

Zoals eerder vermeld is dit tempelcomplex op een prachtige locatie gebouwd en zijn de uitzichten, van meerdere kanten, echt wwanzinnig. Wanneer je op Bali bent, is dit echt een aanrader, het is ook niet ver rijden vanaf Kuta.

Wanneer je bij Uluwatu bent, en zeg maar met je gezicht naar de tempel staat, kun je ook nog een stukje naar links lopen. Je loopt zo richting het theater, daar zijn de hele dag door Balinese dans voorstellingen. Als je hier echter voorbij loopt, vindt je een klein pad. Als je dit een klein stukje volgt kom je op een soort uitkijkpunt. Het uitzicht is hier echt fantastisch. Met recht een Kodak-moment te noemen.

Nu kennen we allemaal de uitdrukking "brutale aap". Ik denk met recht dat deze uitdrukking direct afkomstig is vanuit Uluwatu. Wanneer je het tempelcomplex betreedt moet je een pad naar beneden volgen. Langs dit pad, tussen de bomen, wemelt het van de apen. Deze zijn niet gevraalijk, maar zijn zo brutaal als de pest. We hebben deze apen van alles af zien pakken van voorbij lopende mensen; tassen, dinkflessen, slippers die gewoon werden uitgetrokken... je kan het zo gek niet verzinnen of het gebeurde. Let hier dus goed op je spullen!!

Kuta

Terug in Kuta, het leven gaat verder. Lekker chillen op het strand. Beetje spelletjes doen en kletsen met mede vakantiegangers. En wederom genieten van de zonsondergang.

Na een dag lekker op het strand te hebben vertoefd, 's avonds uit eten geweest met onze Australische vrienden Laura en Ric en onze Spaans/Nederlandse vriend Dani. We kozen voor een lokale foodcourt, met neon lichten, tl-balken en alles er op en er aan. Uiteindelijk zijn dit de beste restaurants, het kost bijna niks en het eten is heerlijk.

Ook de volgende dag was er niet veel aan de hand... Gewoon weer strand. Lekker in de zon, beetje zwemmen en hangen met onze nieuwe vrienden...

Tegalalang

Het werd weer tijd voor een dagtrip. We kozen er voor om naar Ubud te gaan, het spirituele

centrum van Bali.

In Ubud zelf zijn we niet heel lang gebleven. We hebben er geluncht en een beetje rondgewandeld. Op het moment dat wij er waren, was het er erg druk. Ubud is sowieso een heel toeristisch dorpje... We kozen er dan ook voor om niet lang te blijven. Zoals gezegd was Laurens al een keer op Bali

geweest en trokken we iets noordelijker. Volgens Laurens waren er in het plaatsje Tegalalang prachtige rijstvelden te zien, die trapsgewijs op heuvels/bergen waren gebouwd.

Kuta

En weer terug in Kuta. Vanaf nu stond het chillen bovenaan in de to-do-list. Dagtripjes zouden we niet meer doen. Een en al chillen en relaxen was al dat ons nog restte.

En zo ook stappen. We zijn meerdere keren op stap geweest met verschillende mensen. De tenten waar we het meest zijn geweest zijn de Surfers Bar en Skygarden. In deze uitgaansgelegenheden kennen ze ook het fenomeen happy-hour!

De vakantie zit er bijna op, maar een vakantie op Bali zonder surfen is eigenlijk geen Bali-vakantie. Dus ook wij moesten er aan geloven en zijn gaan surfen. Overal langs het strand kun je een surfplank huren, al dan niet met surfleraar. Tip: gewoon doen. Surfen is sowieso erg leuk en op een wereldspot als Kuta-beach.... Gewoon doen!!

De vakantie zat er zo goed als op. Wat hebben we een top tijd gehad. Mooie dingen gezien, nieuwe vrienden gemaakt en totaal uitgerust. Normaal hebben we, na een vakantie, weer de behoefte om naar huis te gaan. Na de vakantie op Balie hadden we allebei totaal geen zin om weer naar huis te gaan.

We hebben het enorm naar ons zin gehad. Het hotel was fantastich, het weer was top en we hebben veel nieuwe vrienden gemaakt. Bali is uniek...